Systematické opakovanie – malými krokmi k značnému pokroku

Rada by som sa pozrela na to ako sa angličtinu učia vaše deti v školách.

Keď doučujem, vidím študentov, ktorí sa snažia mať dobré známky, vyvíjajú snahu dobre napísať písomku, vedieť slovíčka na písomku. Úprimne sa snažia.

Avšak, ak sa k daným slovíčkam a gramatike vrátim po niekoľkých týždňoch, často tápajú.

Prečo je to tak?

Pretože sa angličtinu učia po lekciách. Akonáhle lekcia skončí, často vyfučí študentom z hlavy. Lenže keď nám vyfučia z hlavy slovíčka či gramatika tak máme problém. Nevieme jazyk používať. Preto potrebujeme nájsť spôsob ako slovnú zásobu a gramatiku nezabudnúť.

Ako teda nezabudnúť?

Opakovať, opakovať, opakovať. Z čoho sa skladá jazyk? Zo zaužívaných slovných spojení a zvukov. A čo sa deje ak si ich budeme opakovať? Zapamätáme si ich. Nadobro.

Ale ako opakovať keď sa v škole učia stále niečo nové čo treba vedieť?

Dobrá otázka. V prvom rade si treba vedieť vybrať čo opakovať. V každej lekcii sa nachádzajú užitočné slovné spojenia, ktoré je dobré vedieť. Treba urobiť starostlivý výber, oddeliť zrno od pliev. Vaše dieťa pravdepodobne nebude potrebovať presne vymenovať jednotlivé druhy hmyzu naspamäť, ale jednoznačne sa mu zídu frázy ako: Ako vám môžem pomôcť? Odkiaľ ste? Chcem si kúpiť lístok alebo Chcem sa niečo opýtať, a mnoho iných. Vyberte si čo je podstatné a ……

Zapíšte si to

Kam si to zapísať? Do zošitka, na jazykové kartičky, do špeciálnej aplikácie v mobile. Urobte si databázu skutočne potrebných výrazov vo forme aká vyhovuje vám. Rada nad zlato. Vždy si zapisujte frázy, čiže slovíčka v kontexte.

A potom čo?

Opakovať, opakovať, opakovať 🙂 Každý deň venujte počas času učenia sa do školy vašej databáze slovných spojení. Stačí 10 minút denne. Dieťa sa to časom môže naučiť robiť aj samo. Takto spravíte učenie angličtiny nadčasovým, užitočným aj zábavným. A hlavne, po skončení lekcie neodplávajú vedomosti vášho dieťaťa do mora zabudnutia.

Ako sa venujem opakovaniu na svojich hodinách?

Ja so svojimi študentami venujem vždy nejakú časť hodiny opakovaniu a ak mi dáte priestor, ponúkam špeciálnu polhodinovku zameranú len na opakovanie. Zároveň svojim študentom ponúkam spravovanie mobilnej a webovej aplikácie na slovné spojenia Anki. Takto budú mať svoje slovíčka vždy poruke.

Všetky potrebné výrazy im nahodím do aplikácie a podporujem ich v tom, aby si ich pravidelne opakovali.

Tento prístup sa dá využiť s vašou pomocou pre deti 2. stupňa ZŠ a samostatne pre študentov SŠ. Je to pre nich prospešné, pretože to vytvára návyk učiť sa každodenne po malých kúskoch.

Zároveň je to postup vhodný aj pre študentov 3. ročníka stredných škôl, ktorý čaká maturita z anglického jazyka. Ak má študent medzery v jazyku, táto metóda sa dá pekne použiť k odstráneniu týchto medzier pod taktovkou lektora. Systematické opakovanie je však dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje veľa času a systematickej práce, čiže neodporúčam s ním začínať vo štvrtom ročníku alebo tesne pred maturitou.

Zhrnutie

Verím, že opakovanie dokáže vašim deťom zmeniť ich jazykový život, ich jazykovú cestu. Niekedy stačia maličkosti, aby mohli nastať viditeľné zmeny. Verím, že desať minút denne venovaných opakovaniu takou zmenou je.

Mojou skúsenosťou je aj to, že keď dieťa začína jazyku rozumieť, raduje sa zo svojho úspechu a to ho motivuje ísť ďalej.

A aký ďalší pilier okrem opakovania považujem za dôležitý? Je to kontakt s jazykom. O tom ako podporujem svojich študentov ku kontaktu s jazykom nájdete viac informácií tu

By Ľudka Štubňová

Som Ľudka Štubňová a venujem sa súkromnej výučbe cudzích jazykov už sedem rokov. Fascinuje ma ako sa učia jazyk polygloti, v tejto téme sa vzdelávam. Vidím, že koľko ľudí, toľko spôsobov učenia sa. Okrem cudzích jazykov mám rada kreativitu a prírodu. Môžete ma nájsť aj na Facebooku a Twitteri.

Leave a comment

Your email address will not be published.